Interview van Renaat Lambeets naar aanleiding van de release Problemski Hotel

This post is also available in: English (Engels) Français (Frans)

Renaat Lambeets is een SBC-DOP maar ook een erkende Steadycammer, en doet zowel fictie als documentaire. hij werkte op zeer diverse films zoals Whatever Lola wants van Nabil AYouch (2007), No man is an Island de Tim de Keersmaecker (2015), en ook Snake Dance van Manu Riche en Patrick Marnham (2012) en vooral Any Way the wind blows van Tom Barman (2003)

Problemskihotel image du film 7

Problemski Hotel is de eerste langspeelfilm van Manu Riche, een van de realisators met wie hij regelmatig samenwerkt. De film, naar een gelijknamige roman van Dimitri Verhulst, waarvan ook al de Helaasheid der dingen verfilmd werd door Félix Van Groeningen.

Problemskihotel image du film 4

De film speelt zich af in een centrum voor asielzoekers. Bipul (Tarek Halaby) is amnesiek en asielzoeker uit een « vergeten gat, ergens in Weet Ik Waar-Istan ». Hij maakt in het centrum als het ware deel uit van de meubels en helpt de nieuwelingen met hun dossiers. Ondanks zijn vriendschap met Maqsood (Gökhan Girginol), tracht hij te hechte contacten met de vluchtelingen te vermijden, omdat die vroeg of laat toch verdwijnen, tot op de dag dat hij Lidia (Evgenia Brendes) ontmoet die Londen wil bereiken.

Problemskihotel image du film 2

 

Naar aanleiding van de release van Problemski Hotel woensdag 12 januari 2016, heb ik Renaat gecontacteerd en hem een paar vragen gesteld over zijn werk als DOP op deze film:

Problemskihotel image du film 5

 

Hoe is deze film tot jou gekomen?

Renaat Lambeets: Ik ken Manu sinds 1985, van op de VRT, maar dat lag hem niet echt voor de televisie werken. Dat was niet artistiek genoeg. Hij is meer een kunstenaar die artistieker wil werken.

 

Het is de eerste keer dat jullie samen aan een speelfilm werken, hoe verliep dat ?

RN: Het begin verliep erg moeilijk. Vroeger toen ik met Manu docu’s draaide, keek hij nooit naar de rushes voor hij aan de montage begon. Op deze film, in het begin althans, was hij van de monitor niet weg te krijgen en hij wilde over alles zijn zeg hebben…Ik was dit helemaal niet gewoon van hem en vroeg hem wat er scheelde, maar na een week kwam dit vanzelf al in orde.

 

Wat was je werk methode?

RL: In het begin wou Manu de regels van de speelfilm veranderen. hij wilde draaien zonder actie te roepen om de natuurlijkheid van de personages te bewaren, het onderwerp was heet en omdat ze het buiten het draaien heel vaak interessante discussies over hun statuut en het asiel voerden, als de camera niet draaide. Maar het is heel moeilijk om de camera te lanceren als de electriekbrs nog met het licht bezig zijn of als de camera-assistent zijn scherptes nog niet genomen heeft. Ik heb dit zoveel mogelijk willen vermijden zonder Manu te belemmeren in zijn vrijheid in de manier van draaien.

 

Hoe was het werken met de acteurs, ik las dat velen onder hen geen acteurs waren?

RL: Inderdaad, vele bijrollen en figuranten waren echte asielzoekers, maar zelf hoofdrollen: Tarek is een Palestijnse danser die zowat overal leefde, Gökhan is van Turkse afkomst en Evgenia komt uit Kazakhstan.

Ze waren allen zeer benieuwd over het eindresultaat en waren dan ook aanwezig op alle premières en avant premières. Op de set waren ze ook heel nieuwsgierig maar durfden niet vragen om naar de beelden te kijken.

 

Wat waren je intenties voor het beeld?

RL: Ik ken Manu goed en wist dat ik niet te veel extra licht moest gebruiken. Voor hem is natuurlijk licht het mooiste, zelf s’nachts. Ik mocht daar wel iets aan doen maar het bestaande licht was steeds het vertrekpunt. Voor de cameravoering opteerden we voor vele plan-sequences met Steadycam of uit de hand.

 

Welk materiaal heb je hiervoor gebruikt?

RL: We hebben met een F55 en mijn S4 Cooke lenzen gedraaid, die zijn zeer zacht. Ik verkies ook de F55 boven de Alexa omdat ik die handiger vind en die veel minder batterijen verbruikt. In Afrika bv. als ik de brousse in moet voor 3 dagen, durf ik met 3 batterijen vertrekken en die houden dat dan ook vol.

 

En betreffende het lichtmateriaal?

RL: Zelf heb ik geen lichtmateriaal, we huurden dus bij Lites, maar meestal laat ik de belichters beslissen vanwaar het materiaal komt. We hadden zeer lage plafonds en we gebruikten vooral néons van 4300°K, zo kon ik zowel dag en nacht draaien zonder te veel lichtverlies. Verder gebruikte ik ook Kinoflo’s en ook een enkele keer een HMI.

 

Wat was het budget van de film?

RL: Ik ken het budget van deze film niet maar we werkten met weinig middelen

 

Wie waren uw medewerkers op de set ?

RL: René Haan was mijn chef belichter, het was de eerste keer dat we samen werkte. Manu besliste op een zeker ogenblik om er snel aan te beginnen, ik heb dus mensen moeten vinden die onmiddellijk vrij waren, maar alles is goed verlopen. Nicolas Mambourg was mijn grip. Zoals gewoonlijk werkte ik met Veroni Londers als camera assistente. Voor de grading werk ik altijd met Frank Temmerman. Het grootste gedeelte deed ik in Amsterdam bij Het Raam (de film was een belgisch-nederlandse co-productie), de rest werkte we af bij Option Media in Mechelen.

 

Ik las ook dat behalve een paar exterieur scènes je vooral op één locatie draaide.

RL: Ja, we draaide in oud pand van BNP Paribas in afbraak en dus helemaal leeg stond. Dit was optimaal voor de art direction die daar alles kon doen om het er goed te doen uitzien. Zo’n locatie is super want je kan daar doen wat je maar wil. De enige moeilijkheid was het beheer van de ramen, het waren er veel en zeer aanwezig en we hebben vooral in tegenlicht gewerkt.

 

Wat denk je van het resultaat?

RL: Ik ben heel tevreden met het resultaat, de film krijgt vele goede kritieken en is verkozen voor het festival van Rotterdam (van 27 januari tem 2 februari) maar ook voor Cinequest (van 1 tem13 maart). Ook Ramdam (van 18 tem 26 januari), een festival dat ik niet goed ken maar gaat voor buitensporige films.

 

Ploeg :

Focus puller: Veroni Londers

Chef machinist : Nicolas Mambourg

Chef belichter : René Haan

colorgrading : Frank Temmerman

 

Technique :

Caméra : F55 et Cooke S4

Licht : Lites

Colorgrading bij: Het Raam et Option Media

 

Set photos :

Problemskihotel set 1

Problemskihotel set 2

Set photos from 'Problemski Hotel', directed by Manu Riché.

Set photos from 'Problemski Hotel', directed by Manu Riché.